Menurut Gesell, perkembangan merupakan suatu proses kematangan atau fisiologi. Selagi kematangan fisiologi tidak dicapai, apa sahaja yang dilakukan seperti berjalan tidak akan berjaya.
Gesell telah membahagikan perkembangan kanak-kanak kepada lima peringkat iaitu:-
Peringkat Pertama (0- 1 tahun )
Umur 1 bulan: tangisan berlainan untuk menyatakan kehendak yang berbeza seperti tangisan lapar berlainan dengan tangisan menarik perhatian.
Umur 4 bulan : mata boleh bergerak mengikut gerakan objek.
Umur 6 bulan : dapat menggenggam objek.
Umur 7 bulan : boleh duduk dan merangkak.
Umur 12 bulan : boleh berdiri dan memegang objek tinggi.
Peringkat Kedua ( 1- 2 tahun )
Boleh bertatih, berjalan, berlari, bercakap dan sudah mula tahu makna “ jangan”
Peringkat Ketiga ( 2- 3 tahun )
Boleh makan bersendirian dan mula bercakap dengan menggunakan ayat mudah.
Peringkat Keempat ( 3-4 tahun )
Dapat naik basikal beroda tiga dan menerima arahan mudah.
Peringkat Kelima ( 5 tahun )
Telah mula mengemukakan soalan dan bersedia masuk prasekolah.
KANDUNGAN | HASIL PEMBELAJARAN |
Psikomotor - Motor Halus 1.1 Menguasai kemahiran motor halus | 1.1.32 Menggunakan jari untuk : a. meramas b. menggentel c. mengoyak d. mencubit e. menguli f. memicit g. merenyuk h. melipat i. menguntai j. menjentik k. merenjis |
1.2 Menguasai kemahiran motor halus - koordinasi mata tangan | 1.2.5 Membuat pergerakan tangan mengikut arah 1.2.6 Mengawal pergerakan matatangan dengan betul |
Psikomotor - Motor Kasar 2.1 menguasai kemahiran motor kasar | 2.1.1 Berjalan ke hadapan, ke kiri, ke kanan dan mengundur 2.1.2 Mengimbangkan badan dengan berdiri sebelah kaki tanpa bantuan 2.1.3 Berjengket beberapa langkah 2.1.4 Melompat dengan kedua-dua belah kaki sejauh dua meter 2.1.5 Meloncat berterusan 1 minit 2.1.6 Berlari ke arah yang ditentukan sejauh dua puluh lima meter tanpa berhenti 2.1.7 Naik dan turun tangga tanpa bantuan dengan gerak langkah selang seli 2.1.8 Mengimbang badan secara berjalan atau meniti 2.1.9 Skip berterusan 1 minit |
2.2 Menguasai kemahiran motor kasar - koordinasi | 2.2.3 Menggerakkan kepala ke pelbagai arah 2.2.4 Menanduk bola |
2.3 Menguasai kemahiran motor kasar - koordinasi mata tangan | 2.3.3 Membaling objek ke sasaran 2.3.4 Menyambut objek menggunakan dua belah tangan 2.3.5 Membaling, menangkap dan melambung objek besar dan kecil 2.3.6 Melantun dan menangkap 2.3.7 Melompat menggunakan tali skipping |
Menguasai koordinasi anggota badan | 2.4.3 Memanjat 2.4.4 Bergayut 2.4.5 Membuat pergerakan menggunakan seluruh anggota badan 2.4.6 Membuat pergerakan berguling 2.4.7 Membuat pergerakan haiwan |
No comments:
Post a Comment